top of page
Tuning og optimalisering Rapid Bike

Rapid Bike - fremtidens tuning/motoroptimalisering

Rapidbike er en eksepsjonell powercommander som tilpasser seg din MC. Den tuner hele turtallsregisteret uten at man må deaktivere sykkelens sensorer, til og med Euro 5. Og ikke minst er Rapidbike rimeligere fordi den har en meget avansert autoadapt-funksjon, og trenger ingen justering i benk. Etter Rapid Bike-tuning vil du få en helt annen kjøreopplevelse.
 
Tuning og optimalisering
Tuning, trimming eller motoroptimalisering har alltid vært en snakkis. På de gamle syklene med forgasser bruker man dyse-kit. Altså større dyser for å få mer bensin i de områder man ønsker. På injection er dette litt enklere, da kan man justere via PC. Jeg skal prøve å forklare tuning på en så folkelig måte jeg klarer. Det vil være informasjon jeg utelater, ellers blir dette alt for teknisk og innviklet. Hvis du lurer på noe mer er det bare å ta kontakt! 

Dimsport Rapid Bike

Jeg har i alle år brukt den gode gamle powercommander fra Dynojet. Etterhvert blir myndighetskravene strengere. Utslippene skal ned, dermed justeres nye sykler ned på bensinmengde, og vi sitter igjen med en mc som er nervøs på gassen på lave turtall. Mye motorbrems, og endel av/på gass. Man kaller det at sykkel går magert/lean.  Det legges mer sperrer i ECU på motorsykkel, derfor er teknologien til for eksempel Dynojet gått litt ut på dato. Man kan justere bensinmengde, men sykkelens ECU overstyrer. 

 

Jeg ble derfor anbefalt av en kjent motorsykkel-tuner å teste Rapid Bike sin løsning. Rapidbike er på samme måte som powercommander, nettopp en powercommander. Men den er så mye mer avansert. På lik linje med de gamle commandere monterer man inn denne i sykkelens ledningsnett. Før lastet man ned et map, og det var det man fikk. Skulle man optimalisere dette måtte man i dynobenk. Rapid Bike kan også tunes i benk, men den har en veldig avansert autoadapt-funksjon. Denne funksjonen sniffer på lamda-sensoren og gjør selv justeringer på bensinmengden, slik at motor til enhver tid går mest mulig optimalt. Ble det komplisert? Neida :-)

 

Når man kjører sykkel i benk er en av tingene man leter man etter en perfekt AFR (Air/fuel ratio). Dette gjøres på tilsvarende sykkel i dynobenk hos produsent. Når man monterer dette på sykkelen sin i Norge, vil det være forskjell på temperatur, trykk, kanskje bensin etc. Og i tillegg kjører man kanskje med annet luftfilter og eksosanlegg. Hadde man hatt en gammeldags commander hadde bensinmengden blitt det samme som ble satt i benken hos produsenten. Rapid Bike bruker de 10-20 første milene på å tune seg inn på sykkelen. Etter dette vil den kontinuerlig overvåke og finjustere bensinmengden. Tester viser at dette skjer betraktelig raskere enn 10-20 mil. Med en runde på 4-5 mil ser jeg at Rapid har gjort 90% av justeringen den trenger. I dynobenk hadde Rapid stort sett gjort de bensinforandringene som var nødvendig etter ca 10 min varmkjøring og 4 powerrun.  Har man kjørt en sykkel med uoriginal eksos, og kanskje ønsker å sette sykkel tilbake til original stand, vil også Rapid tune tilbake. Med andre ord, den passer på, og justerer hele tiden. Genialt!

Her ser du en oversikt over de ulike Rapid Bike produktene.
 

rapidbike2.jpg

FAQ om tuning

Her svarer jeg på de spørsmålene jeg får oftest når det gjelder tuning.

Hvorfor føles min sykkel nervøs på lave turtall?
En nervøs sykkel er nykkete og ubehagelig å kjøre på lave turtall. På grunn av utslippskrav fra myndighetene er bensinmengden tilført motor minimal i det vi kaller closed loop. I tillegg stenger injektorer når man slipper gassen, noe som gjør at gasspådraget blir som en av/på bryter. Lite bensin gir mager blanding som igjen gir en nervøs sykkel på de lave turtall. Tuning i closed loop gjør at motoren får lov til å leve det livet den ønsker. Mer kraft, mindre av/på gass og jevnere gasspådrag. 
 

Jeg vil bytte luftfilter og eksos. Hva bør man tenke på?
Orginalt går mc for magert. Det vil si at når man monterer powerfilter tilføres mer luft til motoren. Og når man monterer effektanlegg åpner man opp for bedre gjennomstrømning. Begge disse inngrepene gjør at motoren går enda magrere enn den gjorde før, og nødvendigheten for å tune er dermed enda større. 
 

Trenger jeg tune min MC i dynobenk?
Før i tiden ville jeg sagt helt klart ja. Men med teknologien som er i dag er ikke dette nødvendig for vanlig gatebruk. Rapid Bike sin teknologi gjør at den bruker original lambda til å justere bensinmengden. Mens du kjører vil den kontinuerlig overvåke og justere bensinmengden på bakgrunn av eksosverdiene. For det meste av gatebruk, og en del roadracing, er ikke dette lenger nødvendig. Omtrent all kjøring på gate ved normalt bruk skjer i closed loop. Rapid Bike tuner omtrent samtlige sykler i både closed og open loop uten å deaktivere noen av sykkelens sensorer. 
 

Hva er closed loop?
Closed loop er det turtallsområdet der bensinmengden styres av feedback fra lambda. Det er i dette området de strenge utslippskravene gjelder. I dette området har altså ECU store restriksjoner på hvor mye bensin den får lov til å slippe gjennom.  Med konvensjonell tuning  der man ikke deaktiverer dette i ECU må man fjerne lambda-signalet for å få tunet i dette området. På mange sykler vil ecu overstyre der man prøver å tune. Å fjerne lambda kan by på flere problemer med sykkelen. Dette kan gi motorlampe, og på enkelte sykler mister man eksempelvis cruise control. Rapid Bike kobler seg inn med lambda. Det gjør at ECU i sykkel fortsatt tror at den er sjef. Men i realiteten sender Rapid et modifisert feedbacksignal til ECU slik at den ikke reagerer på den nye bensinmengden. Slik styrer Rapid Bike injektorene direkte uten at ECU i sykkelen merker forandringen. 
 

Hvorfor vil eller bør man tune?
Her er det sikkert noen som er uenig med meg, men jeg pleier å si at man tuner for å få en mer kjørbar sykkel på de lave turtall - i det området som kalles closed loop. Mange spør meg hva topp effekt blir. For gatebruk er dette egentlig uinteressant for de fleste førere. De fleste ønsker jevnere gasspådrag, mindre nykking og smoothere kjøring i det området man kjører mest. Det er nettopp i dette området (closed loop) at Rapid Bike skiller seg fra det meste annet på markedet. Den tar full kontroll over bensinmengden.

Skjermbilde 2023-03-25 kl. 11.58.33.png

Rapid bike kommer i flere utgaver - klikk her for produktene.

Er du enda i tvil om du skal prøve Rapid Bike? Spør noen som har testet det! Jeg har enda ikke møtt noen som angrer. 

bottom of page