
Rapid Bike produkter
Rapid Bike leverer tuning til de fleste europeiske og japanske motorsykler. Produktene kommer i forskjellige prisklasser og har ulike funksjoner alt etter hva man ønsker å oppnå med sin MC.
Rapid Bike - Easy
RapidBike Easy er det rimeligste og enkleste produktet. Den tuner bare i closed loop, og kobles inn på lambda signalet direkte. Dette gjør igjen at ECU styrer injectorer til å gi mer bensin. Fin å bruke hvis man ikke er ute etter den store effektøkningen, men ønsker et smoothere gasspådrag og mindre nervøs gange på de lave turtall. På Easy-utgaven har man mulighet til å justere bensinmengden selv. Det er enkel montering; tilkobling i lambda kontakt, og ferdig oppsatt map fra produsent. I grafen under er den røde måling som er gjort med Easy montert, mens den blå er uten tuning. Med Easy ser man at AFR er lavere, som betyr at motoren får mer bensin å jobbe med.


Rapid Bike - Evo
RapidBike Evo er fullblods powercommander. Denne tar direkte kontroll over injektorene, til og med på motorsykler som opererer med doble injektorer (altså 8 stk). Evo kan på mange måter sammenlignes med Powercommander fra Dynojet, men den er mye mer avansert. Siden den kobler seg opp mot lambda har den mulighet til å overstyre ECU. ECU tror fortsatt den har kontroll på injektorene, men EVO kjører sitt map; den henter ut lambda signalet og lager et korrigert lambda signal som den sender til ECU. ECU merker da ikke eksosforandringene og tenner derfor ikke motorlampen. På den måten kan Rapid Evo justere injektorer direkte uten at ECU overstyrer. Ved for eksempel twin motorer med dobbel lambda vil Rapid kjøre separat map for hver sylinder. EVO har autoadaptiv funksjon. Noe som gjør at den tilpasser seg til din MC avhengig av hvilket luftfilter og eksosanlegg du kjører med. EVO kommer med ferdig programmert map til din mc. Plug&Play er ferdig aktivert og autoadapt tar seg av resten.
-
Autoadaptiv
-
Motorbrems
-
Styrer opptil 8 injektorer
-
Separate fuel map for sykler med flere Lambda
-
Mulighet til å heve/senke RPM limit
-
Støtter Quickshift
-
Støtter Blipper
-
Mulighet til å tune direkte på AFR ved bruk av wideband lambda og Youtune Panel.
-
Mulighet til flere map ved bruk av map switch.

Rapid Bike - Race
RapidBike Race er den største utgaven. Den har akkurat de samme egenskapene som lillebroren EVO, men kanskje den største forskjellen er at den har tenningsforskyver. Ved mulighet til å justere tenning klarer man i enda større grad å få en MC med supersmooth gasspådrag. I tillegg til tenningsjustering, kan denne også sammen med Youtune panelet aktivere Traction Control, Launch Control, og Pit-limiter. Kommer med ferdig programmert map til din MC. Plug&Play. Autoadapt tar seg av resten.
-
Autoadaptiv
-
Motorbrems
-
Styrer opptil 8 injektorer
-
Separate fuel map for sykler med flere Lambda
-
Mulighet til å heve/senke RPM limit
-
Støtter Quickshift
-
Støtter Blipper
-
Mulighet til å tune direkte på AFR ved bruk av wideband lambda og Youtune Panel.
-
Mulighet til flere map ved bruk av map switch.
-
Tenningsjustering
-
Traction Control
-
Launch Control
-
Pit-Limiter

Rapid Bike - Smart
Rapidbike Smart versjonen er utviklet for de seneste Euro 4 og Euro 5 motorene med doble narrowband lambdaer, i tillegg til wideband lambda. Dette gjelder for eksempel nye BMW 1250, S1000R/XR/RR, Ducati Multistrada V4 etc. På samme måte som Evo og Race tar Smart over lambda-styringen, og lurer dermed ECU til å regulere bensinmengden. Smart styrer ikke injektorene direkte slik Evo/Race systemet gjør. Den bruker lambda og diagnoseporten for regulere bensinmengden. Den er ikke autoadaptiv, men kan justeres i benk og kommer med ferdig programmert map til din MC.



Youtune panel
Youtune-panelet monteres ved styret på sykkelen. Youtune viser live data fra motor som listet opp under. Du kan også gjøre direkte justeringer herfra.
Youtune panel viser:
-
RPM
-
TPS
-
AFR
-
Lambda status
-
Status på Traction Control og Launch Control
-
Du kan justere/aktivere:
-
Motorbrems
-
Traction Control (Ved bruk av Race modul)
-
Launch Control (Ved bruke av Race modul)
-
RPM control. Kan aktiveres som en cruise control.

Quickshift & Blipper
Quickshift gir deg mulighet til å gire opp uten å bruke clutch. Du kan i realiteten holde full gass og gire deg oppover. Shiftetider og preload er satt i dynobenk til gatebruk, noe som gjør oppsett og montering veldig enkelt.
Blipper finnes til motorsykler som har "ride by wire". Blipper gjør at du kan gire ned uten å bruke clutch. Med andre ord, Blipper-systemet gjør at du kan gire begge veier uten å clutche.
Mytuning Bike
Hvis du virkelig vil utnytte potensialet i sykkelen din, er Mytuning bike i tillegg til Evo/Race ideelt . Du kan sette AFR-verdi rett i software. Wideband Lambda fra Bosch vil lynraskt lese eksosverdier og Rapid lager automat. Systemet jobber mye raskere enn det orginale Autoadapt-systemet som ligger i Evo/Race fordi den bruker widebandsensor i tillegg til original narrow Lambda. Med andre ord - her har man dynobenk i miniformat installert på sykkelen. Systemet kan til og med lage egne map for hver sylinder. I YouTune-panelet kan du også forandre ønsket AFR-target mens du kjører. Rett og slett genialt!
Mytuning Bike
-
Direkte tuning på AFR
-
Kan forandres mens du kjører
-
Individuell tuning for hver sylinder

Pit Limiter og Map Switch
Brukes i de tilfeller der man ønsker å bytte mellom forskjellige maps, eller ønsker å bruke Pit Limiter på track days etc.
Bluebike
Dette er en bluetooth-modul du kobler sammen med Evo eller Race. Du kan hente ut live data fra motor via app på telefonen. Den gjør også at du kan koble til PC via bluetooth for å gjøre justeringer.

Software
Software er gratis til nedlastning. Her kan du stort sett gjøre alt i Rapid ECU. Om du vil tune i dynobenk, er det denne du bruker. Du kan også se autoadapt map som den bygger selv, og du kan for eksempel justere quick shift – og mye mer! Superenkelt program å bruke.
Trenger du hjelp til å komme i gang med Rapid Bike eller har andre service-behov? Les mer om hva jeg kan tilby her.
