Brukt tusenlapper på eksos og luftfilter men fått dårligere ytelse?
- MotorHansen

- for 12 minutter siden
- 3 min lesing

Mange motorsyklister opplever at de kostbare oppgraderingene som skulle gi mer kraft, ender med hakkete gange og høy motortemperatur. Det er ikke eksosanlegget som er problemet – det er motorstyringen som ikke henger med.
Jeg ser det stadig: dyre oppgraderinger som gjør motorsykkelen dårligere. Moderne ECU-er er programmert for strenge utslippskrav, og uten riktig justering blir motoren for mager og ujevn. Heldigvis finnes det en løsning som lar deg hente ut kraften, uten å ofre motorhelsen.
Moderne motorstyring og strenge utslippskrav
På nyere motorsykler er fuelmap´en i den originale ECU-en satt opp med betydelige begrensninger for å oppfylle miljøkravene i Euro 4, Euro 5 og nå også Euro 5+.
Drivstoffmengden reguleres av lambda-sensorene, men disse har svært liten justeringsmargin. Selv på en helt original sykkel er både lav- og mellomregisteret satt opp for magert, altså med for lite bensin i blandingen.
For å kompensere for dette økes fuelmengden idet motoren går ut av closed loop-området, noe italienerne omtaler som «kjølefuel». Konsekvensen blir en motor som går svært magert på mellomregisteret og deretter overkompenserer på høyt turtall. Resultatet er ofte hakkete gange, høy motortemperatur og ujevn gassrespons, særlig i lav fart og i rundkjøringer. Mange opplever derfor at sykkelen blir vanskelig å kjøre jevnt.
Når eksos og luftfilter gjør vondt verre
Det er fristende å oppgradere med åpent eksosanlegg og high-flow luftfilter for bedre lyd og mer luftflyt. Men på moderne sykler kan dette faktisk forverre problemet, fordi slike endringer ofte forsterker ubalansen i motorstyringen.
Når katalysatoren fjernes, reduseres motstanden i eksosen. Motoren kvitter seg lettere med avgasser og får dermed mulighet til å trekke inn mer luft i innsugstakten. ECU-en leverer imidlertid samme mengde bensin som før, noe som fører til en magrere blanding, økt motortemperatur og nervøs gange.

Mer luft uten mer bensin
Et såkalt high-flow luftfilter slipper inn enda mer luft, men uten at drivstoffmengden justeres tilsvarende. Kombinasjonen av åpen eksos og luftfilter kan dermed føre til en ubalanse motorstyringen ikke er bygget for å håndtere. Resultatet er redusert effekt og høyere slitasje på motoren, selv om utgangspunktet var å forbedre ytelsen.
Det finnes flere måter å korrigere dette på. En mulighet er å flashe ECU-en, men da programmeres motorstyringen for akkurat det oppsettet som brukes i testbenken. Skiftes eksos eller luftfilter i ettertid, har man svært begrenset justeringsmulighet.
Et alternativ er å bruke Rapid Bike, et intelligent system som kommuniserer direkte med motorsykkelens ECU og kontinuerlig tilpasser drivstofftilførselen. Dette gir en langt mer fleksibel løsning.
Fordeler med Rapid Bike:
* Kan monteres både på original og modifisert sykkel
* Forbedrer gassrespons og kjørbarhet allerede på standardoppsett
* Justerer drivstoffblanding automatisk ved endringer i lufttilførsel eller eksos
* Kompatibelt med Euro 5+ og systemer med såkalt «sladre-lambda»
Euro 5+ og utfordringen med motorlampe
Euro 5+ har innført enda strengere overvåkning av katalysatoren. Når katalysatoren fjernes, vil ECU oppdage at signalet fra sensorene før og etter katalysatoren er identisk. Dette tolkes som feil, og motorlampen tennes.
Systemene Rapid Smart2, Evo2 og Racing2 er utviklet for å håndtere disse signalene korrekt, slik at ECU ikke feiltolker endringen. En av de mest kjente eksosprodusentene Akrapovic anbefaler selv bruk av Rapid Bike ved montering av åpne eksosanlegg. Erfaring viser at mange nye motorsykler med åpen eksos begynner å varsle feil etter kort tids kjøring nettopp på grunn av dette. Rapid Bike løser problemet og sørger for at motoren fungerer som den skal.
Rapid Bike bør være første skritt
For deg som planlegger å oppgradere motorsykkelen for bedre ytelse og kjøreegenskaper, er det viktig å begynne i riktig ende. Anbefalingen er alltid å starte med Rapid Bike. Dette er førsteprioritet før du investerer i eksos og luftfilter.
Du kan enten montere Rapid Bike først og deretter bygge videre, eller installere alt samtidig for optimal balanse. Å begynne med eksos og luftfilter uten justering av motorstyringen er i praksis å gå feil vei. MotorHansen er offisiell norsk importør av Rapid Bike, og jeg har utallige positive kundeopplevelser å vise til etter innstallering av systemet. Ta kontakt med meg om du vil vite mer, og les gjerne mer om fordelene med Rapid Bike på nettsiden min. Lurer du på hva andre kunder mener om MotorHansen, kan du lese mer om kundeopplevelser her.



Kommentarer