top of page

Optimalisering av motorsykkelen: Unngå vanlige feil

Oppdatert: for 3 døgn siden

Mange motorsyklister opplever at de kostbare oppgraderingene som skulle gi mer kraft, ender med hakkete gange og mindre effekt. Det er ikke eksosanlegget som er problemet – det er motorstyringen som ikke henger med.


Jeg ser det stadig: dyre oppgraderinger som gjør motorsykkelen dårligere. Moderne ECU-er er programmert for strenge utslippskrav. Uten riktig justering blir motoren for mager og ujevn. Heldigvis finnes det en løsning som lar deg hente ut kraften, uten å ofre motorhelsen.


Moderne motorstyring og strenge utslippskrav


På nyere motorsykler er fuelmap´en i den originale ECU-en satt opp med betydelige begrensninger for å oppfylle miljøkravene i Euro 4, Euro 5 og nå også Euro 5+. Drivstoffmengden reguleres av lambda-sensorene, men disse har svært liten justeringsmargin. Selv på en helt original sykkel er både lav- og mellomregisteret satt opp for magert, altså med for lite bensin i blandingen.


For å kompensere for dette økes fuelmengden idet motoren går ut av closed loop-området. Dette omtales ofte som «kjølefuel». Konsekvensen blir en motor som går svært magert på mellomregisteret og deretter overkompenserer på høyt turtall. Resultatet er ofte hakkete gange, høy motortemperatur og ujevn gassrespons, særlig i lav fart og i rundkjøringer. Mange opplever derfor at sykkelen blir vanskelig å kjøre jevnt.


Når eksos og luftfilter gjør vondt verre


Det er fristende å oppgradere med åpent eksosanlegg og high-flow luftfilter for bedre lyd og mer luftflyt. Men på moderne sykler kan dette faktisk forverre problemet. Slike endringer forsterker ofte ubalansen i motorstyringen. Når katalysatoren fjernes, reduseres motstanden i eksosen. Motoren kvitter seg lettere med avgasser og får dermed mulighet til å trekke inn mer luft i innsugstakten. ECU-en leverer imidlertid samme mengde bensin som før. Dette fører til en magrere blanding, mindre effekt og nervøs gange.


På denne Ducati modellen anbefaler produsenten tuning ved montering.
På denne Ducati modellen anbefaler produsenten tuning ved montering.

Mer luft uten mer bensin


Et såkalt high-flow luftfilter slipper inn enda mer luft, men uten at drivstoffmengden justeres tilsvarende. Kombinasjonen av åpen eksos og luftfilter kan dermed føre til en ubalanse motorstyringen ikke er bygget for å håndtere. Resultatet er redusert effekt og høyere slitasje på motoren, selv om utgangspunktet var å forbedre ytelsen.


Det finnes flere måter å korrigere dette på. En mulighet er å flashe ECU-en, men da programmeres motorstyringen for akkurat det oppsettet som brukes i testbenken. Skiftes eksos eller luftfilter i ettertid, har man svært begrenset justeringsmulighet.


Et alternativ er å bruke Rapid Bike, et intelligent system som kommuniserer direkte med motorsykkelens ECU og kontinuerlig tilpasser drivstofftilførselen. Dette gir en langt mer fleksibel løsning.


Fordeler med Rapid Bike:


Kan monteres både på original og modifisert sykke

Forbedrer gassrespons og kjørbarhet allerede på standardoppset

Justerer drivstoffblanding automatisk ved endringer i lufttilførsel eller ekso

Kompatibelt med Euro 5+ og systemer med såkalt «sladre-lambda



Euro 5+ og utfordringen med motorlampe


Euro 5+ har innført enda strengere overvåkning av katalysatoren. Når katalysatoren fjernes, vil ECU oppdage at signalet fra sensorene før og etter katalysatoren er identisk. Dette tolkes som feil, og motorlampen tennes.


Systemene Rapid Smart2, Evo2 og Racing2 er utviklet for å håndtere disse signalene korrekt. Dette sikrer at ECU ikke feiltolker endringen. En av de mest kjente eksosprodusentene, Akrapovic, anbefaler selv bruk av Rapid Bike ved montering av åpne eksosanlegg. Erfaring viser at mange nye motorsykler med åpen eksos begynner å varsle feil etter kort tids kjøring nettopp på grunn av dette. Rapid Bike løser problemet og sørger for at motoren fungerer som den skal.


Rapid Bike bør være første skritt


For deg som planlegger å oppgradere motorsykkelen for bedre ytelse og kjøreegenskaper, er det viktig å begynne i riktig ende. Anbefalingen er alltid å starte med Rapid Bike. Dette er førsteprioritet før du investerer i eksos og luftfilter.


Du kan enten montere Rapid Bike først og deretter bygge videre, eller installere alt samtidig for optimal balanse. Å begynne med eksos og luftfilter uten justering av motorstyringen er i praksis å gå feil vei. MotorHansen er offisiell norsk importør av Rapid Bike, og jeg har utallige positive kundeopplevelser å vise til etter installering av systemet. Ta kontakt med meg om du vil vite mer, og les gjerne mer om fordelene med Rapid Bike på nettsiden min. Lurer du på hva andre kunder mener om MotorHansen, kan du lese mer om kundeopplevelser her.


Oppsummering


Å oppgradere motorsykkelen kan være en spennende prosess. Men det er viktig å gjøre det riktig. Mange gjør feil ved å oppgradere eksos og luftfilter før motorstyringen er justert. Dette kan føre til dårligere ytelse og høyere slitasje.


Ved å bruke Rapid Bike kan du sikre at motoren din fungerer optimalt. Det gir deg bedre kontroll og ytelse. Så husk, start med motorstyringen før du gjør andre oppgraderinger. Det vil gi deg den beste kjøreopplevelsen.

 
 
 

Kommentarer


Hjelper deg med det du trenger, istedenfor å selge deg alt du ikke trenger...

Org nr: 928462560

Granhaugsvingen 5A
2070 Råholt
Viken Norge

©2019 by MotorHansen. Proudly created with Wix.com

bottom of page